10 de Marzo:

Os feitos vividos nos primeiros días do mes de marzo de 1972 na cidade de Ferrol, serán claves para o movemento obreiro galego.

Todo comeza o  7 de marzo do 1972. Comunicábase ó xurado da Empresa Nacional Bazán de Construcións Navais Militares o asinamento do V convenio colectivo interprovincial en Madrid, aprobado sen a asistencia da representación social de Ferrol e aplicable ás tres factorías, que nese ano presentaban o seguinte número de traballadores: Cádiz, 2.753, Cartagena, 3.176 e Ferrol, 5.486.

A representación social de Ferrol presionaba por un Convenio de factoría, que entre outros puntos reivindicaba un salario mais elevado para Bazán Ferrol, acorde co maior encarecemento dos prezos na cidade ferrolá. Apoiarán esta reivindicación os traballadores cos diversos paros parciais. O día 8 de marzo, a parte social rechazou o Convenio aprobado en Madrid ante a actitude da empresa de impolo, e acordaron reunirse en asemblea o día 9 para estudala actitude a tomar.

Ese día 9, á entrada do traballo, os vixiantes xurados, por orden da dirección, comunicaron a suspensión de emprego e soldo e a prohibición de entraren nas instalacións aos vocais xurados Manuel Amor, José María Riobó e aos enlaces Ramiro Romero, Manuel Montero, Alfonso Couce e Miguel Reis. Os traballadores deciden en asemblea ocupar a factoría e ás 17,15 horas a policía entra por primeira vez en Bazán e carga contra os traballadores desaloxándoos. Cando saen en carreira pola porta, que era moi estreita, son recibidos por máis policía que os rodea e volve mallar neles. Prodúcense numerosos feridos por golpes e esmagamentos. Os traballadores saíron polas rúas de Ferrol coas fundas e roupas de traballo e enfrontáronse á policía, a pedradas, en diferentes saltos e cortes de tráfico.
Sobre as 7,30 horas do día 10, os traballadores concéntranse ante Bazán.Tras toparse as portas da factoría pechadas,estes dirixíronse pacificamente en manifestación cara o centro da cidade de Ferrol,cara a Praza de España,co pretexto de buscar a solidariedade do resto da cidade e explicar o que estaba acontecendo na factoría ao resto da poboación.A asemblea en grupo de obreiros dirixiuse entón cara á Ponte das Pías,e ao chegaren ao cruce coa estrada de Castela foron detidos por unha compañía da Policía Armada.Os traballadores, armados quizais con algún pau ou pedra, enfróntanse a eles uns dez minutos.Caen ao chan varios homes,e dous corpos sen vida.O resultado da confrontación son varios feridos de bala e dous mortos,Daniel Niebla e Amador Rey.Perderon a súa vida por defender os seus dereitos,por intentar mellorar a súa vida e a dos seus compañeiros,e non ían armados con metralletas,nin os restante dos 40 feridos de bala que engrosan a lista. A dignidade e a valentía dos traballadores fixo que non recuasen en ningún momento; só retrocederon os seus verdugos, que montando nos seus autobuses, deron en fuxir.

Nos días posteriores aos sucesos, a solidariedade entre os obreiros difundiuse por toda Galicia, estendéndose os paros a outras factorías e a poboación respondeu dando mostras de apoio ás familias dos represaliados.

Así, o día 11, pararon Vulcano, Citroën, Barreras e Censa dúas horas. Organizáronse colectas nas fábricas, malia a represión e ameazas por parte dos mandos intermedios.

Ó igual que uns meses antes acontecera en Ferrol, desatase en Vigo un conflito sociolaboral que terá tamén moita repercusión posterior. As reivindicacións obreiras, que comezaran ó amparo da renovación dos convenios colectivos no ano 1971, culminaron, despois dun proceso de crecente conflitividade laboral que se agudizará despois dos acontecementos de Ferrol, coa folga xeral sostida durante quince días en setembro de 1972. As demandas eran as mesmas que en Ferrol: redución da xornada laboral, readmisión dos despedidos...; poren como antes en Ferrol, a intransixencia dos empresarios e a represión exercida sobre os líderes sindicais saldouse co despido de cerca de 400 traballadores pertencentes ás principais empresas de Vigo: Citroën, Vulcano, Barreras, Censa, Álvarez....

Finalmente o 21 de marzo,as portas da factoría Bazán abríronse,e os obreiros tiveron que traballar baixo vixilancia policial,e coa ausencia de 160 compañeiros despedidos mais os que foran detidos

Pódese afirmar que no marzo ferrolán e no setembro vigués do 1972 produciuse a máis importante mobilización obreira da época franquista en Galicia.

Na actualidade destacan os actos que cada ano teñen lugar en Ferrol en conmemoración do sucedido, convocados polos sindicatos de clase.